Aanmelden




Laden…

Even geduld...

LDD Dag van differentiatie - SAVE THE DATE 27/04/2020

Aanbieder: Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:
  • 08.30 - 09.00 uur: Ontvangst
  • 09.00 - 10.15 uur: Welkom en Keynote Topteam van het jaar - Wat maakt een TOP-team zo TOP? De kracht van differentiatie. (Marijke Callens, Bert Ameloot, Kristof Debruyn)
    Zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen.
  • 10.15 - 10.30 uur: We verdelen ons over de verschillende werkwinkels
  • 10.30 - 12.00 uur: Werkwinkels reeks I
  • 12.00 - 13.00 uur: Lunchpauze
  • 13.00 - 14.30 uur: Werkwinkels reeks II
  • 14.40 - 16.10 uur: Werkwinkels reeks III

 

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
maandag 27 april 2020 van 10:30 tot 12:00
Differentiëren in de SWeTe scholen
Spreker: Fabrizio Scrugli

Gepersonaliseerd leerproces van instructie tot zelf-, peer- en leerkrachtevaluatie

In de richting lassen-constructie in Spectrumcollege krijgt élke leerling élke week een persoonlijk ‘contract’. Er wordt op een gestructureerde manier gewerkt met individuele opdrachten (werkkaarten en PWPS voorbereiding), infofiches en stappenplannen voor oefeningen, weekplanning, verantwoordelijke leerling (meewerkende ploegbaas), uitbreidingsbundels voor leerlingen die vooruitlopen, tussentijdse evaluatie gekoppeld aan werkkaarten, evaluatiesjabloon incl. feedback, peerevaluatie, foutenanalyse bij projecten, invulopdrachten en quiz via Bookwidgets en Kahoot. 

Bij instromers wordt een beginanalyse gedaan op basis van niveaubepaling. Zowel bij instromers als bij leerlingen die remediëring nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van virtuele technieken. 

Differentiëren in leerproces, materiaal, hulpmiddelen, feedback, remediëring. 

Doelgroep: SWeTe scholen 

  • Leerkrachten die meer willen weten over een praktische, teamgerichte aanpak op gebied van planning, organisatie, opdrachten, uitbreiding en evaluatie of feedback,… 

Doelstellingen: leerkrachten laten kennismaken met 

  • differentiatie in opdrachten, inbegrepen moeilijkheidsgraad,
  • differentiatie in materiaal & leermiddelen,
  • differentiatie in evaluatie en feedback. 
Differentiatie door portfolio en online tools
Spreker: Wouter Janssen

Leren kan je vaak het best op je eigen tempo. We bespreken daarom een portfolio, waarbij leerlingen zelf kiezen waar ze aandacht aan willen besteden (grammatica, woordenschat, vaardigheden) en ook zelf hun teksten mogen kiezen. Daarnaast gebruik tonen we een aantal online tools waarbij je teksten op verschillende niveaus kan laten lezen door de leerlingen. 

Doelgroep: leerkrachten moderne vreemde talen

Differentiëren met coöperatieve werkvormen.
Spreker: Hilde Bax & Greet Simons

Een workshop voor 'de dag van de differentiatie' waarbij voorbeelden gegeven worden van coöperatief leren voor het vak sociale wetenschappen (STW) en gelijkaardige vakken. 

Gedifferentieerd onderwijs is een van de grootste uitdagingen waarmee leerkrachten in het onderwijs worden geconfronteerd. In deze workshop leer je de basisprincipes van coöperatief leren en hoe je hiermee kan differentiëren. We oefenen enkele leerstrategieën in de praktijk. 

Doelgroep: leerkrachten sociale wetenschappen (STW) en gelijkaardige vakken uit de studierichtingen humane wetenschappen, gezondheid-en welzijnswetenschappen, jeugd-en gehandicaptenzorg, leefgroepenwerking en verzorging en leraren mens en samenleving.

Doelstellingen: de leraar maakt kennis met de basisprincipes van coöperatieve leerstrategieën en krijgt inzicht in de inzetbaarheid in heterogene groepen. 

Differentiëren in de lessen muziek.
Spreker: Francine Drijkoningen

In de lessen muziek kunnen we differentiëren door de manier waarop we omgaan met verschillen tussen leerlingen binnen een klasgroep.

Doelgroep: leerkrachten MO

Doelstellingen: alle leerlingen een bepaald niveau te laten behalen door te variëren qua aanpak, subdoelen, voorkennis, voorkeur, interesse, leerstof, instructie, leerstijl. Hierbij houden we rekening met geslacht, leeftijd, persoonlijkheid, intelligentie, functiebeperking, thuistaal, tijd, extra zorg, toetsing, beoordeling …

Deze gevarieerde aanpak zorgt voor succeservaringen.

Starten met co-teaching en differentiatie.
Spreker: Conny Witters

De directie en coördinatoren van de tweede graad van het Sint-Franciscuscollege beslisten drie jaar geleden om met een SAM-project van start te gaan. SAM staat voor samen leren, zowel door leraren als door leerlingen. Er werd klein gestart met vrijwillige leraren die graag wilden co-teachen. En zo ging de bal aan het rollen … Zij vertellen hun praktijkverhaal, de do’s and don’ts en laten je uitgewerkte lessen met differentiatie zien. Uit de praktijk geplukt. 

Doelgroep: leraren, coördinatoren, directies

Doelstellingen:

  • Je verneemt hoe je met co-teachen kunt starten op een haalbare manier.
  • Je krijgt inzicht in hoe je met differentiatie aan de slag kunt gaan.
Differentiëren voor dummies
Spreker: Bregje Beckers

Iedereen heeft de mond vol van differentiatie. Maar weet jij ook niet goed hoe hieraan te beginnen? In deze compacte sessie leer je op welke verschillende manieren je kunt differentiëren aan de hand van een overzichtelijk schema. Tijdens de workshop krijg je werkvormen aangereikt waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt in je klas. En natuurlijk proberen we er zelf ook enkele uit. En wie weet ontdek je wel dat je niet zo’n differentiatiedummie bent als je wel dacht! 

Doelgroep: leraren secundair onderwijs

Doelstellingen:

  • je leert aan de hand van een schema de verschillende manieren om te differentiëren kennen 
  • je ontdekt en ervaart werkvormen die differentiatie in de hand werken 
  • je krijgt zelfvertrouwen om met differentiatie in je klas aan de slag te gaan 
In het belang van de leerlingen: met de voetjes op de grond – differentiatie is de max!
Spreker: Wouter Schelfhout

Over differentiatie wordt momenteel veel geschreven en gesproken. Je zou bijna denken dat er iets nieuws werd uitgevonden... In deze sessie willen we aantonen dat differentiëren niet meer (maar ook niet minder!) is dan 'goed lesgeven’ waarbij je inspeelt op leerpsychologische processen bij de leerlingen.

We doen dat vanuit een handig, eenvoudig en gevalideerd reflectiemodel: MACSE, waarbij rekening wordt gehouden met de hoofddimensies van kwaliteitsvol lesgeven: Motiveren, Activeren, Coachen en Structureren. Eigenlijk beseft elke goede leraar het belang van deze dimensies en tracht erop in te spelen. Maar elke leraar met wat ervaring beseft ook de moeilijke evenwichtsoefeningen (vandaar de E) die hierbij moeten worden gemaakt: naast gerichte aandacht voor differentiatie zijn er ook andere essentiële aandachtspunten. Tijdens deze sessie gaan we hier praktijkgericht en interactief op in.

Doelgroep: leraren secundair onderwijs

Doelstellingen:

  • de deelnemers ervaren dat differentiëren deel uitmaakt van goed lesgeven.
  • de deelnemers maken kennis met de hoofddimensies van kwaliteitsvol lesgeven.
  • de deelnemers ervaren op een interactieve manier dat differentiëren een moeilijke evenwichtsoefening is.
Handelingsgericht werken: wat is dat?
Spreker: Wim Gevaert

Handelingsgericht werken en denken vertrekt vanuit 7 uitgangspunten. Deze maken duidelijk dat zorg bieden aan leerlingen een teamgerichte zaak is, een zaak waar elke leerkracht (op zijn eigen niveau, met zijn eigen kunnen) mee aan dient te werken. Bij handelingsgericht werken staat niet het probleem van de leerling centraal staat, maar wel zijn behoeften op onderwijskundig vlak: wat heeft dit kind bij deze leerkracht op dit moment nodig om…? Het allerbelangrijkste is misschien nog wel dat dit model vanuit de positieve kanten van zowel leerling, ouders als leerkracht vertrekt. Wat zijn de sterke kanten waarop de leerling kan terugvallen? Wat kan ik als leerkracht zeer goed dat deze leerling verder kan helpen? Waarin zijn de ouders sterk zodat ze hun kind verder kunnen begeleiden? Uiteraard ben jij als leerkracht hierbij een onmisbare schakel. Jij bent degene die het moet doen. Maar wat heb jij nu nodig om te kunnen inspelen op de onderwijsbehoeften van de leerling? Wat zijn jouw ondersteuningsbehoeften?

Tijdens deze sessie wil Wim Govaerts de expertise die er opgebouwd is in zijn school delen met de leraren die aan deze workshop deelnemen.

Doelgroep: alle leraren secundair onderwijs

Doelstellingen: 

  • De leraren maken kennis met de principes van handelingsgericht werken
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
maandag 27 april 2020 van 13:00 tot 14:30
Tips en tricks om te differentiëren binnen een éénuursvak
Spreker: Patrick Noelanders

Aan de hand van concrete voorbeelden gaan we hands-on aan de slag met mogelijkheden tot differentiëren binnen de context van het vak aardrijkskunde.

Doelgroep:

  • leraren so aardrijkskunde, natuur & ruimte en natuur, ruimte & techniek 

Doelstellingen: 

  • leraren weten wat differentiëren is 
  • leraren weten op welke manieren men aan differentiatie kan doen 
  • leraren kunnen verschillende manieren van differentiëren inzetten bij hun lessen aardrijkskunde. 
  • leraren weten op welke manieren men kan differentiëren binnen de evaluatie. 
Differentiëren binnen personenzorg / maatschappij en welzijn
Spreker: Barbara Frère

Elke maand wordt in een school gedurende een volledige dag een leerlab georganiseerd. Op deze dag is het de bedoeling dat de leerling zaken inoefent die zij/hij nog niet goed onder de knie heeft. De leerling heeft de regie in handen en bepaalt wat nodig is om zich te kunnen voorbereiden op een volgend evaluatiemoment of een volgende stage. De leerkracht is hierbij coachend aanwezig. Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de input van de “peers”. Tijdens en na elke activiteit wordt door de leerling gereflecteerd. Op die manier kan hij/zij het eigen leerproces sturen. 

Doelgroep: 

  • leerkrachten maatschappij en welzijn (D/A – A) en personenzorg

Doelstellingen: 

  • Een voorbeeld van goede praktijk in het kader van differentiatie in tempo, werkvorm en feedback stellen.  
  • De deelnemers verwerven inzicht in de voordelen van het gedifferentieerd werken als voorbereiding op stage/evaluatie.  
  • De deelnemers ervaren ook de voordelen van het eigenaarschap vooral bij leerlingen te leggen.  
Differentiëren in de SWeTe scholen
Spreker: Dirk Voordeckers & Sam Verslegers

Differentiëren in opdracht in IW en EM en hoe opvolgen - Dirk Voordeckers

In de 3e graad van de richting Industriële Wetenschappen en Elektromechanica is er een specifieke leerlinggerichte aanpak. De leerlingen krijgen een onderwerp waarrond ze hun eigen opdracht moeten uitbouwen. Vanuit onderzoek zetten ze zelf hun projecttraject uit en werken op een gelijkgerichte maar gepersonaliseerde manier hun product uit, individueel of in klein team. Deze aanpak wordt door de leerkracht ondersteund met een projectmanagement dat een gedifferentieerde begeleiding en opvolging van de leerlingen inhoudt.

Differentiatie in houtafdeling binnen basiszorg (M-decreet) – hoe ondersteunen leerkrachten elkaar en de leerlingen? - Sam Verslegers

In de richting hout is er een gestructureerde aanpak van leerproblemen bij leerlingen, zoals dyslexie, dyscalculie … Dit past binnen een globale uitwerking van de basiszorg (M-decreet) voor de leerlingen. Zowel de leerlingen met als zonder speciale onderwijsbehoeften kunnen van bepaalde compensaties genieten en worden gedifferentieerd aangepakt tijdens de gewone lessen en de examens. De spreker toont aan hoe dit vakgroepbreed uitgewerkt wordt. Leerkrachten die zich hierin bekwaamd hebben, ondersteunen op gestructureerde wijze de andere leerkrachten van de vakgroep. Heel speciefiek werken de leekrachten in de 2e graad hout met verschillende soorten stappenplannen, uitgewerkte rekenbladen voor dyscalculie en door de leerlingen zelf gemaakte mind-maps. Het doel van de deze maatregelen zijn er vooral om de leerlingen zoveel mogelijk zelfstandig probleemoplossend te laten denken en werken. 

Differentiëren in leerproces, materiaal, hulpmiddelen. 

Doelgroep: SWeTe scholen

  • Leerkrachten die meer willen weten over een praktische, teamgerichte aanpak op gebied van dyslexie, dyscalculie en andere vormen van basiszorg (M-decreet) 

Doelstellingen: Leerkrachten kennis laten maken met 

  • aanpak van leerlingen op het gebied van basiszorg, 
  • aanpak in vakgroep om als leerkrachten elkaar te ondersteunen.
Differentiëren in de lessen geschiedenis
Spreker: Nadia De Rose

Hoe kan je differentiëren in de lessen geschiedenis? Hoe zorg je ervoor dat elke leerling tot leren komt? In deze sessie proberen we samen een antwoord te bieden op deze vragen door stil te staan bij een differentiatiemodel, verschillende mogelijkheden te bespreken en mythes over binnenklasdifferentiatie aan de hand van voorbeelden te ontkrachten.  

Doelgroep: leraren geschiedenis uit alle graden

Doelstellingen:

  • je maakt kennis met een differentiatiemodel.
  • je verkent de verschillende mogelijkheden tot differentiatie aan de hand van concrete voorbeelden.
Differentiëren binnen het vak Nederlands via co-teaching
Spreker: Leen Maes & Elise Wagemans

Twee gemotiveerde ervaringsdeskundigen trachten in deze sessie een beeld te geven van hoe zij van co-teaching een werkvorm proberen te maken die heel wat mogelijkheden biedt om te differentiëren. Met twee voor de klas creëer je ruimte om te differentiëren wat betreft interesse en niveau van leerlingen, werkvormen, evaluatie en remediëring. Verwacht geen theoretische toelichting van wat co-teaching precies inhoudt, maar wel een heel concrete toepassing ervan binnen het vak Nederlands. 

Doelgroep: leerkrachten Nederlands

Doelstellingen: 
  • Op het einde van deze sessie ga je naar huis met ‘goesting’ om deze werkvormen uit te proberen, ben je je bewust van de valkuilen en eindeloze mogelijkheden die co-teaching met zich meebrengt.

Differentiatie in wiskunde en wetenschappen
Spreker: Nick Van Stappen

Je maakt kort kennis met onze schoolstructuur (Kindsheid Jesu) en ontdekt mogelijkheden om te differentiëren binnen en buiten een sterk heterogene klasgroep: 

  • co-teaching binnen een les wiskunde: de vlinderleraar! 
  • differentiëren in het aanbod van oefeningen 
  • aanreiken van differentiatiebundels 
  • alternatieve motivatietrajecten 
  • zelfstandig werk 
  •  

Doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs wiskunde – wetenschappen 

Doelstellingen: 

  • je ontdekt hoe je een heterogene klasgroep kunt motiveren 

  • je verkent mogelijkheden om op verschillende manieren en op verschillende schaal te differentiëren 
Zorgt differentiëren voor gaatjes? Geen leerkracht die die niet vullen kan!
Spreker: David Monsecour

De makkelijkste vorm van differentiëren in de klas is waarschijnlijk meer oefentijd geven aan leerlingen die dat nodig hebben, maar wat dan met die andere leerlingen? Krijgen die extra werk, waardoor ze beginnen te zuchten en volgende keer liever trager werken? In deze sessie kijken we actief naar een aantal mogelijkheden om deze leerlingen gericht met taal te laten bezig zijn, zonder dat zij dit als extra werk ervaren en waar de “tragere” leerlingen ook nog van kunnen meegenieten.  

Doelgroep: leerkrachten moderne vreemde talen, transfer naar Nederlands mogelijk

Doelstellingen: 

  • Een aantal werkvormen leren kennen om  de lestijd optimaal te benutten in een klas waar men met differentiatie aan de slag gaat. 

Digitale evaluatie
Spreker: Erik Devlies

Digitale evaluatie is een stuk makkelijker geworden met behulp van enkele slimme toepassingen. Gedaan met papieren evaluatieroosters, welkom zelfverbeterende testen.  Go for paperless, nu kan het al!

Doelgroep: leraren secundair onderwijs

Doelstellingen: 

  • de deelnemers maken kennis met een aantal tools om digitaal te evalueren zowel formatief als summatief.
  • de deelnemers maken kennis met criteria om kwaliteitsvolle rubrics te maken.
Aanbod workshops sessie 2 deel 2
maandag 27 april 2020 van 14:40 tot 16:30
Differentiëren in de SWeTe scholen
Spreker: Marco Vansteenwegen & Pascal Vancleynbreugel

Competentiegericht evalueren als onderdeel van gedifferentieerd leerproces

In de richting basismechanica (2e graad bso) in Don Bosco Haacht geven de leerkrachten gedifferentieerd les. Dit gebeurt op verschillende gebieden: opdracht, leermiddelen, evaluatie, feedback … De leerlingen werken, verspreid in het lokaal hun opdracht uit en worden begeleid door leerkrachten in co-teaching. De leerlingen worden op leerdoelen en vakgebonden attitudes geëvalueerd. Om dit op praktische wijze uit te voeren, wordt gebruik gemaakt van een online evaluatiedocument dat het competentiegericht lesgeven ondersteunt. De leerlingen en ouders hebben leesrecht voor dit document. Dit zal tijdens de uiteenzetting gepresenteerd en toegelicht worden.

Differentiëren in leerproces, evaluatie.

Doelgroep: SWeTe scholen

  • Leerkrachten die competentiegericht onderwijs willen uitvoeren in combinatie met leerdoelgericht evalueren en feedback. 

Doelstellingen: leerkrachten kennis laten maken met 

  • differentiatie in opdrachten, inbegrepen moeilijkheidsgraad;
  • differentiatie in materiaal & leermiddelen;
  • een praktisch voorbeeld van competentiegericht evalueren en feedback aansluitend bij het gedifferentieerd lesgeven. 
Groeiportfolio: hoe volgt de leerling zijn eigen leerproces op?
Spreker: Nele Vanhemel

Met concrete voorbeelden uit de klaspraktijk ontwikkelen we samen een groeiportfolio waarmee we het leerproces van de jongeren in eigen handen geven: in dit portfolio hebben we aandacht voor gericht feedback geven en differentiëren volgens de werkpunten van de leerling. De bedoeling is samen concreet lesmateriaal te ontwikkelen. 

Doelgroep: leerkrachten 2de en 3de graad MVT

Doelstellingen: 

  • ontwikkelen van een groeiportfolio waarmee de leerling de evolutie van zijn eigen leerproces kan opvolgen en bijsturen.
  • concreet lesmateriaal te ontwikkelen.
Bereik je met je leesles wat je wil …specifiek voor klassieke talen.
Spreker: Dietske Lehembre

Anderhalf jaar geleden zijn we met een kleine groep leraren klassieke talen van verschillende scholen gestart met een professionele leergemeenschap. Dit is een efficiënte soort vorming waarbij leraren al onderzoekend hun eigen lespraktijk verbeteren. De groep had gekozen te werken rond betrokkenheid bij een lectuurles. Differentiatie heeft daarin natuurlijk een plaats gekregen.

We brengen het relaas van anderhalf jaar praktijkonderzoek. Zo maak je kennis met de werkwijze, voorwaarden en voordelen van deze manier van werken en geven we je een blik op de tastbare resultaten.

Doelgroep: leraren klassieke talen van de drie graden

Doelstellingen: 

  • Je leert wat praktijkonderzoek is;

  • Je leert de meerwaarde van een professionele leergemeenschap kennen;
  • Aan de hand van het voorliggende praktijkonderzoek maak je kennis met verschillende manieren om een lectuurles in te richten, al dan niet met differentiatie.
Leren door interdisciplinair werken, evalueren en creëren.
Spreker: Filip Poncelet

Tijdens de sessie willen we beschrijven hoe dit interdisciplinair werken, evalueren en laten creëren van didactische materialen organiseren. We willen aan de hand van voorbeelden, gerealiseerde didactische materialen illustreren hoe je dit in je eigen klas kan organiseren, in welk onderwijsvak ook

Differentiëren met werkvormen in het studiedomein personenzorg.
Spreker: Raemdonck Annette

Tijdens deze sessie gaan we actief aan de slag. De sessie is opgebouwd uit werkvormen die differentiatie in zich houden. Daarnaast wordt er concreet gewerkt met casussen die uit de praktijk komen, en waar met de deelnemers gezocht wordt naar differentiatiemogelijkheden. 

Doelgroep: 

  • personenzorg/maatschappij en welzijn 
  • leraren 2e /3e graad BSO personenzorg 

Doelstellingen: 

  • leerkrachten maken kennis met de basisprincipes van differentiatie; 
  • leerkrachten verkennen verschillende differentiatiemethodieken; 
  • leerkrachten gaan op zoek naar concretisering voor de eigen lespraktijk; 
  • leerkrachten leren van elkaar. 
Team-teaching in de B-stroom
Spreker: Nathalie Wuyts & Aleide Vanmol

Hoe tegemoetkomen aan een heterogene groep waarbij elke leerling een eigen handleiding heeft? Dat was de vraag die wij onszelf stelden. Team Teaching geeft ons de kans om aandacht te besteden aan individuele leerlingen zonder het belang van de groep uit het oog te verliezen. Wij delen graag ons verhaal (met successen én valkuilen) met jullie.

Doelgroep: leerkrachten B-stroom

Online oefeningen maken
Spreker: Erik Devlies

Differentiatie is makkelijker te organiseren door ict slim in te zetten voor, tijdens of na je les. Het is eenvoudig om voorkennis na te gaan, digitale interactie te hebben tijdens de les en online feedback en remediëring te geven. Online oefeningen maken aanmaken is makkelijker dan je denkt. Met speelse elementen of gamification motiveer je je leerlingen een pak meer. Je kan ze inzetten voor remediëring of uitdaging, online of embedded aanbieden.

Doelgroep: leraren so

Doelstellingen:

  • de deelnemers maken kennis met een aantal tools om online oefeningen aan te maken om te remediëren of uit te dagen.
Differentiatie binnen economische vakken en informatica
Spreker: Anne-Lise Cuypers

Tijdens deze sessie krijgen de leraren tips en suggesties om in de lessen economie en informatica met binnenklasdifferentiatie aan de slag te gaan op een haalbare manier.

Doelgroep: leraren economie/informatica

Doelstellingen:

  • De leraren maken kennis met de mogelijkheden om te differentiëren binnen economie en informatica.
  • De leraren krijgen een aantal tips om op een haalbare manier met binnenklasdifferentiatie aan de slag te gaan.
Bijkomende info:
Like Lincka  

Blijf op de hoogte van alle nascholingen georganiseerd door de Pedagogische Begeleiding Regio Limburg i.s.m. Lincka:

 
Door in te schrijven, verklaar je je akkoord met de algemene voorwaarden.
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Omdat we zoveel mogelijk paperless werken, gelieve een laptop of tablet mee te brengen.


Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 26 april 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 90,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Limburg (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • maandag 27 april 2020 van 09:00 tot 16:10 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.